18 juli 2010 - Beren en elk

Vanmorgen zijn we vertrokken richting Jasper. Bij Clearwater zijn we gestopt om even te tanken en wat boodschappen te doen. Erg makkelijk dat hier de winkels ook op zondag open zijn!
Onderweg zijn we naar het Wells Gray Provincial Park geweest. De eerste waterval die we hebben gezien was de Sphahat Fall.

Daarna zijn we doorgereden naar de volgende waterval, de Helmcken Fall. Dit is de op 4 na grootste waterval van Canada. Het was ook zeer indrukwekkend om te zien hoe al dat water al bulderend naar beneden kwam.

Toen we terugreden naar de weg vanwaar we weer richting Jasper konden rijden, moesten we ineens flink op de rem. Een babybeer besloot om vlak voor onze auto over te steken. Zo ineens vanuit de berm rende hij de straat over. Het was echt flink remmen anders hadden we hem onder de auto gehad. Helaas dus geen foto van onze eerste beer!

Onderweg naar Jasper werd het ineens heel erg slecht weer. We gingen van 29 graden ineens naar 11 graden en het regende ontzettend hard op sommige momenten. Dit was niet echt leuk om te rijden. We hebben ook nog een kleine beer dood langs de kant van de weg zien liggen. De tweede beer van deze vakantie maar het is wel triest om te zien dat deze mooie dieren worden doodgereden.

Mount Robson hebben we door de regen en de laaghangende wolken helemaal niet kunnen zien. Dit is jammer want we hadden een mooie foto voor onze ouders willen maken zodat we het verschil konden zien, de berg in de winter en nu in de zomer, helaas.

Toen we Jasper National Park binnen reden was het weer net een beetje opgeklaard. Omdat we dankzij onze ouders al een parkpas hadden, konden we zo doorrijden. Een stukje verder stonden er een aantal auto's aan de kant van de weg en daar hebben we onze eerste elk gezien! Wat een grote imposante beesten! Ze lagen met z'n tweeen heel rustig te grazen en trokken zich weinig van alle fotograferende mensen aan.

We zitten nu in ons hotel. We hebben net gegeten bij een Cantonees restaurant. Morgen gaan we Jasper bekijken en we hopen dat het weer wat zal opklaren.

kilometers: 475
overnachting: Chateau Jasper, Jasper
temperatuur: 11C tot 29C

1. Hallo Canadagangers
    Wij zijn net terug en genieten van jullie verslagen. Wij hebben heel wat wilde dieren gezien maar geen eland. Jullie zijn echte bofkonten. Wij vonden de Helmkenfall echt een van onze hoogtepunten van de reis.
    Geniet maar met volle eugen.
    groetjes Mariët en Henk

2. Hoi lady's,

Jammer dat jullie de Mount Robson niet konden zien. De foto van de Helmkenfall is bijna op de zelfde plek gemaakt als die van ons. Alleen zonder sneeuw en ijs.
    Wat zullen jullie geschrokken zijn toen die babybeer overstak, en dan op de rem, was het niet druk op de weg?