21 juli 2010 - Icefields Parkway

Toen we vanmorgen wakker werden, scheen gelukkig de zon. Heel erg fijn want we gingen de Icefields Parkway rijden, ze zeggen een van de mooiste snelwegen qua panorama uitzichten ter wereld. We hebben er ook echt van genoten want het was echt fantastisch.

Allereerst hebben we weer een poging gedaan om de 'garanteed wildlife' te zien op de 93A. Helaas hadden we ook vandaag weer pech, geen enkel dier hebben we gezien. Heel erg jammer dat wij na 3 keer deze speciale weg te hebben gereden, geen enkel wild dier hebben gezien. Op een van de eerste dagen hebben we namelijk twee Nederlanders gesproken die deze weg ook 3 keer gereden hebben en grizzly en zwarte beren hebben gezien.

Verder over de gewone 93 weg richting Banff. Onze eerste stop waren de
Athabasca Glacier & Icefield Centre. Onderweg konden we 7 gletsjers bekijken en bij deze zijn we gestopt.

Er was een mogelijkheid om met speciale bussen de gletsjer op te gaan. Dit kostte alleen $49 per persoon en dat vonden we toch te duur. Daarom zijn we naar de parkeerplaats gereden die erg dicht bij de gletsjer lag en zijn we erheen gelopen. Je kon heel dichtbij de gletsjer komen maar het was verboden om erop te lopen. Dit omdat het veel te gevaarlijk is. Natuurlijk zijn er altijd nog mensen die dit toch doen...

De gletsjer verdwijnt ontzettend snel. Er stonden telkens bordjes met jaartallen erop waar de gletsjer toen nog lag. Het laatste bordje was van het jaar 2000. Op de foto kun je zien hoe ver de gletsjer al gesmolten is. Er wordt verwacht dat deze gletsjer over 100 jaar helemaal verdwenen is. Jammer!

Nadat we de gletsjer hadden bekeken wilden we nog wat eten in het Icefield Centre maar daar was het zo duur dat we hebben besloten om eerst maar door te rijden. Na de Columbia Icefield kwamen we in Banff National Park. Omdat we een kaart hebben, konden we daarop zien dat het park binnenreden. We hebben geen poort of bordje gezien, dat was wel apart.

Onze eerste stop in Banff was bij de Saskatchewan River Crossing. Hier konden we echter niks vinden wat er te zien was maar we hebben wel wat broodjes gekocht. Deze bleken errrrg groot te zijn dus nu hebben we nog wat voor morgenvroeg! Daarna zijn we gestopt bij Mistaya Canyon. Na een flinke klim (van maar 10 minuten zegt de folder maar wel erg steil!) kwamen we bij deze canyon. Het water heeft de rotsen zo uitgesleten dat de waterval tussen prachtige rotsen door stroomde.

Tijdens de hele rit hebben we overal watervallen gezien. Hele kleine maar ook grote die vanuit de bergen naar beneden stromen. Ze worden nergens genoemd omdat het er zo veel zijn maar ze zijn prachtig. Ook hebben we heel erg veel grote en kleine meren gezien met water dat prachtig blauw was. Dit komt doordat er in het smelwater hele fijne poederachtig gruis zit dat alleen blauw licht reflecteerd.

De volgende foto is gemaakt van Bow Summit & Peyto Lake. Een gigantisch meer met zeer mooie blauw water. Omdat we na een korte (maar weer steile) wandeling op een platform kwamen, hadden we een heel mooi uitzicht. Door de mooie bergen erachter is het een prachtig gezicht.

Hierna hebben we besloten om door te rijden naar Canmore, een plaatsje net na Banff. Hier hadden we al een kamer geboekt in het Radisson hotel. We blijven hier twee nachten zodat we morgen Banff kunnen bekijken.

Net hebben we gegeten in The Grizzly Paw. Dit is een restaurant met bierbrouwerij dat hun bier gebruikt in de gerechten. We hebben hier heerlijk gegeten, Berniek een pastasalade en Sandra en ik een burger van bizon vlees!

kilometers: 329
overnachting: Radisson, Canmore
temperatuur: 22 graden

1. Toen wij bij Bow Summit waren lag daar nog 70 cm sneeuw. Bij dat platform heb je wel een schitterend uitzicht he.