8 augustus 2010 - Hoh Rain Forest

Het was gelukkig droog toen we vanmorgen wakker werden. Het was wel bewolkt en nog steeds mistig. Als we de zee op keken, was het aan de ene kant alleen bewolkt en keken we richting Vancouver Island, dan begon de mist.

We hebben ons ontbijt gehaald bij een kleine supermarkt hier in Clallam Bay. Een heerlijke chocolademelk gemixd met witte chocoladekoffie en caramel. Dat was wel even genieten.

We hadden nog een hele rit te gaan naar het Hoh Rain Forest. Omdat we gisteren door zijn gereden naar Clallam Bay, moesten we helemaal terug naar Forks en vanaf daar nog een half uur naar de ingang van het park. Dit regenwoud is een onderdeel van het Olympic National Park. Het regent hier in een jaar 12 tot 14 feet (366 tot 427 cm!) en hierdoor ontstaat een prachtig groen bos met verschillende planten en vele mossen en varens.

Dit is de hoeveelheid regen dat vanaf januari gevallen is.

We hebben de wandeling Hall of Mosses gedaan. Dit is een wandeling door het oudste gedeelte van het bos. We hebben prachtige bomen gezien behangen met mossen. Sommige bomen waren ontzettend groot. Als er een boom omvalt, en dit gebeurt nogal eens, dan worden deze niet weggehaald. Ligt het per ongeluk op een pad, dan wordt het gedeelte dat in de weg ligt weggezaagd en de rest blijft liggen. Hier groeien gewoon weer nieuwe bomen overheen en als na vele jaren de omgevallen boom verteerd is, hebben de nieuwe bomen 'poortjes' gekregen.

We zagen deze pootafdruk van een elk in de modder.

Na het Hoh Rain Forest, zijn we naar Forks gereden. Daar hebben we wat winkeltjes bekeken. Forks is bekend van de Twilight boeken. Er zijn hier dan ook Twilight Tours en de er is een winkel met alleen maar Twilight spullen. Berniek heeft hier nog een leuk t-shirt gekocht.

Berniek met de auto van Bella uit de Twilight serie.

Om 6 uur was het laag tij en bij Rialto Beach kun je in de getijdepoelen zeesterren, annemonen en mosselen zien. Helaas was het iets verder lopen dan wij van te voren hadden bedacht en dus kwamen we na 6 uur eindelijk op de goede plek aan. We moesten namelijk meer dan een half uur over het strand richting Hole in the Wall lopen en dat valt niet mee over het strand. We hebben nog wel een paar mooie groene annemonen en rode zeesterren gezien.

Toen terug naar Clalam Bay naar ons motel. Onderweg kwamen we nog een blacktaled deer tegen. Deze beginnen zeldzaam te worden omdat de elken ze wegjagen. Hij stond gewoon op de weg en stak rustig de weg over. Toen we doorreden zagen we in de bosjes nog eentje staan maar toen we een eindje verderop stil bleven staan, durfde hij nog niet tevoorschijn te komen.

Net nog even gegeten in het restaurant naast ons motel. Morgenvroeg is het laagtij om 7 uur. We hebben nog een plek hier in de buurt om ook weer de getijdepoelen te bekijken. We moeten alleen nog beslissen of we dit gaan doen. We zullen heel erg vroeg op moeten want de moteleigenaar waarschuwde ons dat het hier heel erg snel vloed wordt. We moesten in ieder geval een telefoon meenemen en voor 7 uur het strand weer verlaten. We kijken even of het ons lukt om op te staan als de wekker zo vroeg gaat...

kilometers: 250
overnachting: Bay Motel. Clalam Bay
temperatuur: 15 graden

1. Geweldig om die bomen te zien he!
    Het is jullie dus wel gelukt om annemonen en zeesterren te zien.
    Succes morgenvroeg met opstaan.