24 juli 2010 - Glacier National Park

Om 7 uur vanmorgen ging de wekker. Dit was om twee redenen, de eerste was dat we zo snel mogelijk uit dit verschrikkelijke motel weg wilden en de tweede was dat we bijna 6 uur rijden moesten vandaag. Om kwart voor 8 zaten we aan het ontbijt. Het eerste ontbijt dat we bij een overnachting hadden. We hebben bagels geroosterd en yoghurt gegeten. Toen we weggingen nog snel even een kleine muffin en banaan meegenomen.
Om 8 uur zaten we in de auto op weg naar de Amerikaanse grens. Eerst nog even tanken. Dit keer hebben we $0,909 voor een liter betaald. Heerlijk!! Onze gigantische auto rijdt 1 op 12 dus dat is niet verkeerd.

Bij de Amerikaanse grens zagen we ineens dat we geen fruit, groente en vlees mochten meenemen. Dit wisten we eigenlijk wel maar we hadden net lekkere bananen meegenomen vanuit het motel! Shit, wat nu. We hebben heel lief tegen de douanier gezegd dat we niks bij ons hadden en mochten na nog wat standaard vragen gelukkig doorrijden. Even later kwamen we erachter dat we ook nog twee peren en twee abrikozen hadden, oeps! We hebben ze later vandaag opgegeten en er extra van genoten, haha!

Het plan voor vandaag was om Glacier National Park te bezoeken. Bij de ingang hebben we meteen een parkpas voor een jaar gekocht. Dit krijgen we er makkelijk uit en is veel voordeliger voor ons. We kunnen nu alle nationale parken in Amerika bezoeken.
We hebben in dit park weer vele dieren gezien. Hier even een opsomming met daarna wat foto's. Mountain goats, bighorn sheeps, elk, een gigantische marmot en weer vele eekhoorntjes. De pootafdruk op de foto is van een grizzly beer, deze hebben we helaas nog niet gezien.

Het park heeft ooit 150 gletsjers gehad maar nu zijn het er nog maar 25. Bij Logan Pass zagen we al sneeuw liggen. Na even gewacht te hebben totdat we een parkeerplaats hadden, konden we de klim naar boven maken. Het was een klein stukje lopen en toen stonden we toch echt in de sneeuw!! Wat een raar idee maar wel ontzettend leuk!! Berniek had alleen geen dichte schoenen aan... koud!

Verder hebben we weer vele prachtige watervallen gezien. De uitzichten waren super en we hebben echt genoten van dit park! Onderweg kwamen we ook langs de Weeping Wall. We hadden al veel meer water dat langs de rotsen naar beneden sijpelt gezien, maar dit was iets meer. Sandra ging filmen vanuit de auto en Leonie ging natuurlijk nog dichter bij de kant rijden zodat het water echt op de auto terecht kwam. We hebben de Going to the Sun Road helemaal afgereden totdat we het park weer uit waren. Nu moesten we nog helemaal doorrijden tot Missoula want hier hadden we twee nachten een motel geboekt.

Bij de Red Lion Inn in Missoula bleek dat er geen kamers meer waren met twee queen bedden. We zitten nu voor vannacht in een kamer met 1 queen en er is een bed bijgeplaatst. Morgen kunnen we gelukkig wel in een kamer met twee queens terecht. Een beetje behelpen is het dus wel maar we zijn erg blij met de schone, frisse kamer!

Net even wat gegeten bij de Taco John's hier tegenover het motel. Nu lekker uitrusten en voor morgen hebben we weinig op het programma. Een beetje uitslapen (maar het ontbijt is maar tot 10 uur dus niet te lang), we moeten een paar wassen draaien en we willen even gaan winkelen. Meer niet.

kilometers: 385
overnachting: Red Lion Inn, Missoula
temperatuur: maximaal 32 graden

1. Jullie worden echte natuurfreaks als ik dat zo bekijk. ;-)
    Je mocht zomaar de grens over? Zonder vingerafdrukken en foto's en formuliertjes?
    Nu een dagje relaxen is ook wel lekker want jullie hebben wel een erg intensieve vakantie.
    Ga door met "GENIETEN".
    grtz papa

2. Hey pap,

Omdat we het groene papiertje nog in onze paspoorten hadden van de vorige keer dat we naar Amerika gingen, hoefden we nu alleen wat standaard vragen te beantwoorden. Wat we kwamen doen, of we meer dan $1000 aan cash meenamen, of we spullen uit Canada meenamen (zoals fruit ;)) en wanneer we weer weggingen. Hij wilde nog wel onze huurpapieren van de auto zien. Ik denk om zeker te weten dat we dan dus ook het land verlaten hebben.
    We konden dus snel Amerika in, dat was wel lekker. Het rare was dat als je over de weilanden zou lopen, je nog niet eens een houten hek zou tegenkomen...

Liefs Leonie

3. Wat leuk he om zoveel verschillende dieren te zien. Berniek wat dacht je ik kan wel met blote voeten, na een winter met zoveel sneeuw te hebben gehad stelt dit niks voor!!
    Nou meiden ik ben benieuwd wat jullie in Amerika allemaal gaan zien.